Höstflytt

flytt
I lördags hörde jag för första gången den här hösten de klagande urtidsropen från flyttgäss högt, högt uppe i himlen. Ett ljud som alltid ger mig rysningar efter ryggraden. Hann slänga upp kameran, men inte fokusera… Jag längtar redan efter våren när de trumpetar sin ankomst. Hösten är fin, men den är inte min årstid.

Efter veckans gräsklippning beskar jag det ena äppelträdet och satt sedan i timmar och klippte ner blad och kvistar i komposten. Det känns alltid motigt att komma igång med beskärning, men när jag väl har börjat är det svårt att sluta. Det andra hann jag alltså inte med.  Jag får se om det blir tillfälle till det senare i september eller om jag får spara det till våren.

Har också planterat den sista omgången lökar för säsongen, nämligen:

  • Tulpan ‘Yonina’ – liljeblommande, sena, ca 40 cm. Satte dem i verandarabatten intill den vitgrönbrokiga japanska starren.
  • Två fyrverkerilökar Allium Schubertii, i ”puddingrabatten”. Blommar juni-juli, c:a 60 cm höga.
  • Stor stjärnlök, Ornithogalum magnum – 80 cm hög. Ny, intressant! Den petade jag ner på olika ställen, bl.a. i tomtgränsrabatten intill röd pion och rödbladig styvklematis.
  • 6 kirgislökar Allium ‘Purple Sensation’ – gammal favorit. Också den satte jag ner där den fick plats, bl.a. i  tomtgränsrabatten och intill gulbladigt hakonegräs.
  • En madonnalilja – mitt i puddingrabatten.
  • 5 honungslökar – också en favorit, av den finstämda sorten. Har haft ett antal som nu verkar ha gått ut. I puddingrabatten och annorstädes.
  • 15 morgonstjärna, Ornithogalum Umbellatum – 15 cm höga, blommar i maj-juni. Satte dem dels vid klematis Propertius-foten, dels i den skuggiga bodrabatten.

Till slut tömde jag kylskåpet och frostade av det. Tråkigt höstjobb, men skönt att ha det gjort. Att tömma det var lätt gjort – det innehöll i stort sett olja, vinäger och en halvtom box Les Fumées Blanches, som jag tömde på ytterligare ett glas medan jag väntade på att isen smälte. Enda tilltugget kvar i stugan var pepparkakor. Ingen närande lunch, men  faktiskt en oväntat god kombination!

Ett svar to “Höstflytt”

  1. mia Says:

    lite vemodigt med hösten men också skönt. du påminner mig om lökar, borde få satt någon till i höst jag också…

Lämna en kommentar